آخرین مطالب

چرا تولید نسخهٔ جدید فیلم آواتار (راه آب) این قدر زمان برد؟

از زمانی که آواتار و سایر فیلم‌های جیمز کامرون به صحنهٔ سینماها راه پیدا کرد، 13 سال گذشته و از آن زمان تا به امروز هالیوود دست‌خوش تحولات چشمگیری شده است. در سال 2009 شرکت بلاک‌باستر هنوز اعلام ورشکستگی نکرده بود. حالا دیزنی استودیوی فاکس قرن بیستم را خریده، یعنی همان استودیویی که هزینهٔ فیلم آواتار را تأمین کرده بود. امروزه فیلم‌های اکشن پرهزینه بدون ابرقهرمان به ندرت چراغ سبز تولید را دریافت می‌کنند مگر اینکه تام کروز هم در آنها حضور داشته باشد. فناوری استریمینگ هم تجارت سینما را مختل کرده است.

با این وجود همچنان آواتار پردرآمدترین فیلم تاریخ است. زمانی که انتقام جویان: بازی پایانی موقتاً در سال 2020 جایگاه اول را به دست آورد، کامرون دوباره این فیلم را در چین اکران کرد تا عنوان از دست‌رفته‌اش را تصاحب کند. این اقدام اثربخش شد و حالا فروش این فیلم به رکورد 2.9 میلیارد دلار رسیده است. مدت‌هاست که این کارگردان قصد داشت نسخهٔ جدید آواتار را منتشر کند، اما هر زمان که دیزنی برنامهٔ فیلم‌های پیش رو را منتشر می‌کرد، یک ضمیمه به آن اضافه می‌شد نشان می‌داد یک بار دیگر هم انتشار آواتار به تأخیر افتاده است. طرفداران این فیلم شک داشتند که نسخهٔ دوم آن منتشر شود چه رسد به نسخه‌های 3، 4 یا 5.

حالا پس از سال‌ها فیلم‌برداری در نیوزلند، بالاخره نسخهٔ جدید این فیلم به نام آواتار: راه آب در تاریخ 16 دسامبر منتشر شد. این نسخهٔ که تقریباً 15 سال پس از نسخهٔ اصلی منتشر شده، متمرکز بر سربازی به نام جیک سالی (سم ورثینگتون) است که در نسخهٔ اول عاشق سیاره پاندورا و نیتری، جنگجوی بومی (با بازی زوئی سالدانیا) می‌شود. جیک بدن انسانی خودش را ترک می‌کند تا او هم تبدیل به یک بومی شود. این زوج حالا سه بچه دارند که صداپیشهٔ یکی از آنها سیگورنی ویور است که در فیلم اول نقش یکی از شخصیت‌های انسانی را داشت که در همان نسخهٔ درگذشت.

همانطور که از نام این نسخهٔ جدید مشخص است، ماجراهای آواتار 2 درون و اطراف اقیانوس رخ می‌دهد و در آن شاهد معرفی یک قبیله بومی جدید به نام Metkayina خواهیم بود. آواتار 3 که همزمان با این نسخهٔ فیلمبرداری شده، در سال 2024 منتشر می‌شود. 2 نسخهٔ بعدی این فیلم هم به ترتیب در سال‌های 2026 و 2028 منتشر خواهند شد. در ادامه مطلب به بررسی دلایل تعویق در اکران نسخهٔ دوم آواتار می‌پردازیم و اینکه چرا در سال‌های پیش رو چندین نسخهٔ جدید از این فیلم منتشر می‌شود.

کاوش جیمز کامرون در دنیای عجیب واقعی

کامرون عاشق و شیفتهٔ دریا است. او چندین بار از کشتی غرق شده تایتانیک در زیر دریا دیدن کرد. گفته شده که کامرون و بیل پکسون در هنگام رخ دادن حوادث 11 سپتامبر در یک زیر دریایی روی عرشه تایتانیک مشغول غذا خوردن بودند و پس از بیرون آمدن از آب، از این حادثه باخبر شدند.

پس از تکمیل نسخهٔ اول آواتار کامرون در سال 2012 یک زیردریایی ساخت تا او را به اعماق دریا در کف گودال ماریانا ببرد. او اولین انسانی است که به تنهایی تا 6.8 مایلی زیر دریا سفر کرده است.

همچنین او پس از فیلم آواتار، به دلایل زیست محیطی و بهداشتی، زمان زیادی را صرف حمایت از مواد غذایی جایگزین گوشت کرد. او و همسرش به تولید مستند Game Changers دربارهٔ ورزشکارانی با رژیم غذایی گیاهی کمک کرده و حتی در یک کارخانه تولید پروتئین نخودی در ساسکاچوان کانادا سرمایه گذاری کردند (البته آنها بعداً سهام خودشان در این کارخانه را فروختند).

او اخیراً در پروفایل خودش در سایت GQ نوشته: «من سعی کردم یک جایگزین خوب برای کلمه وگان پیدا کنم، چون در جریان هستید که این واژه با پیش قضاوت‌های نادرستی همراه است. چند وگان می‌شناسید که بتوانند یک لامپ را ببندند؟ مهم نیست، باز هم ما بهتریم. هدف این قضاوت‌ها فقط ضربه زدن به وگان‌ها است. اصطلاحی که من امروز به جای وگان انتخاب کردم، futurevore (آینده‌خوار) است چون در آینده سبک تغذیه دیگران هم مثل ما خواهد بود. ما فقط زودتر دست به کار شدیم.»

سه فیلم به‌جای پنج فیلم

ایدهٔ آواتار در ابتدا به عنوان یک سه‌گانه به ذهن کامرون رسید. او در سال 2021 برنامه ریزی برای تولید این فیلم را شروع کرد و در سال 2013 یک گروه نویسنده را دور هم جمع کرد تا به او کمک کنند. او قبلاً به نیویورک تایمز گفته بود «در نهایت داستان از آنچه که من انتظار داشتم، طولانی‌تر شد.»

به گفته او نوشتن چهار فیلم بعدی، چهار سال زمان برد.

در فیلم‌های جدید، شاهد معرفی گروه‌های جدیدی از بومی‌ها و مکان‌های جدیدی از پاندورا خواهیم بود. آواتار از نظر ریزه‌کاری‌های حیوانات و گیاهان این سرزمین خیالی و ارتباط بین طبیعت و رسوم ساکنان آن یعنی بومی‌ها جزئیات زیادی داشت و نویسندگان این فیلم باید برای قسمت‌های جدید پاندورا زیست بوم‌های جدید، برای مردم آن رسومی جدید و برای شخصیت‌ها لباس‌های مختلفی طراحی می‌کردند – تولید این عناصر بصری پنج سال دیگر زمان برد.

همزمان با این تلاش‌های خلاقانه، کامرون سخت مشغول ایجاد سواری‌های مخصوص پارک‌های دیزنی، پروازهای آواتار و سفر به رودخانهٔ بومی بود. بازی‌ای که کامرون برای پارک دیزنی طراحی کرده، یک بازی واقعیت مجازی است و کامرون تیزبینی خودش در حوزهٔ فناوری را در این بازی هم به کار گرفته است. او معماری بخشی از دنیای دیزنی که با الهام از سرزمین پاندورا ساخته شده را نیز بر عهده دارد.

سرمایه گذاری روی فناوری‌های زیرآبی جدید

با گذشت بیش از یک سال پس از اکران آواتار، همچنان دنیای آواتار بسیار زیبا است. این موضوع تا حدی ناشی از به کار بردن تکنولوژی پیشرفته motion-capture است که کامرون از آن برای ایجاد حرکات بسیار روان و پیاده سازی حرکات چهره بازیگران روی کاراکترهای بومی استفاده کرده است. کامرون قصد داشت برای مواقعی که بازیگران در اعماق دریا هستند، از همین تکنولوژی استفاده کند اما تولید و مهندسی یک راهکار برای پیاده‌سازی این ایده، نیاز به سال‌ها مهندسی داشت.

در نهایت کامرون و تیمش توانستند دوربین‌هایی برای فیلمبرداری زیر آب بسازند. او برای پیاده‌سازی بهبودهای پس از تولید با استفاده از هوش مصنوعی، از شرکت وتا دیجیتال (که بیشتر برای کار روی فیلم ارباب حلقه‌ها شناخته شده) کمک گرفت.

کامرون یک سال پس از اکران فیلم به سایت Entertainment Weekly گفت: «همکاران من در بخش تولید به دنبال این بودند که ما از تکنیک Dry for wet[1] استفاده کنیم و آدمها را از سیم‌ها آویزان کنیم. اما نظر من این بود که این تکنیک جواب نخواهد داد و واقعی به نظر نمی‌رسد. حتی اجازه دادم یک دور آزمایشی اجرا کنند که در آن از همین تکنیک استفاده کردیم و بعد فیلمبرداری را داخل آب انجام دادیم؛ در نهایت شاهد تفاوت چشمگیر این دو حالت بودیم و همین شد که به سراغ راه دوم رفتیم.»

سه سال فیلم‌برداری

کامرون تصمیم گرفت که آواتار 2 و 3 را هم‌زمان فیلمبرداری کند، حرکتی که با توجه به طولانی شدن رسیدن آواتار 2 به مرحلهٔ تولید، بسیار خردمندانه بود. اما این کار باعث شد تا فیلمبرداری فیلم که از سال 2017 شروع شده بود، با تاخیری قابل ملاحظه روبه‌رو شده و سه سال طول بکشد.

کامرون از بازیگران هم انتظار زیادی داشت. بیشتر سکانس‌های زیر آب، داخل مخزن‌های 900 هزار گالنی فیلمبرداری شد که مخصوص فیلم ساخته شده بودند. حباب‌های آب و تجهیزات غواصی در فرایند ضبط حرکات اختلال ایجاد می‌کردند در نتیجه بازیگران ماه‌ها تمرین کردند تا یاد بگیرند که چطور نفس‌شان را حبس کنند (گفته شده که کیت وینسلت در این زمینه رکورددار است. او توانست برای بیشتر از 7 دقیقه نفس خودش را حبس کند). مراحل پس از تولید و کار بر روی جلوه‌های بصری هم زمان زیادی برد.

جای تعجب نیست که تولید آواتار هزینهٔ زیادی داشته است. به گفتهٔ کامرون: «این فیلم باید سومین یا چهارمین فیلم پرفروش تاریخ باشد. حد آستانهٔ ما همین است. حتی با این میزان فروش هم به نقطه سربه‌سر می‌رسیم.» اما تا به امروز فیلم‌های کامرون همیشه سرمایهٔ خرج شده را برگشت داده‌اند و البته او هم دائماً رکوردهای تولید گران‌ترین فیلم جهان در تاریخ را می‌شکند. حالا باید منتظر روزهای بعد بمانیم تا ببینیم کامرون می‌تواند همان موفقیت قبل را برای راه آب تکرار کند یا خیر. چیزی که در آیندهٔ سری فیلم‌های آواتار هم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.


[1]  یک تکنیک فیلم است که در آن از دود، فیلترهای رنگی و/یا جلوه‌های نوری برای شبیه‌سازی قرار گرفتن یک کاراکتر در زیر آب هنگام فیلم‌برداری روی صحنه خشک استفاده می‌شود.

منبع: تایم

مطالب مشابه