آخرین مطالب

چرا آرشیو و بایگانی کردن آثار هنری مهم است؟

این یک واقعیت است که بدون حفظ آثار هنری، امروز تاریخچه‌ای از هنر نمی‌داشتیم که بتوانیم از آن صحبت کنیم. برای بازدیدکنندگان عادی از موزه‌ها یا گالری‌ها، ممکن است بازدید از یک اثر هنری به‌منظور لذت بردن از بعدازظهر آخر هفته کافی باشد. اما اگر کاری فراتر از حفظ و نگهداری یک نقاشی یا مجسمه انجام داد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

این سوال موجب ایجاد آرشیو آثار هنری می‌شود، مجموعه‌ای جامع از سوابق و تصاویر مستند و عکس‌های مربوط به آثار هنری که مستلزم تلاش بیشتری برای حفظ این آثار خواهد بود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به افزایش محبوبیت و اهمیت آرشیو و بایگانی نمودن آثار هنری بیندازیم.

آرشیو آثار هنری چیست؟

به‌طور معمول، آرشیو به‌عنوان گنجینه‌ای از آثار هنری یا اسنادی با ماهیت و ارزش بالا تعریف می‌شود. با این حال، آرشیو آثار هنری کمی متفاوت و گسترده‌تر است، زیرا آلبوم‌ها و کلکسیون آثار هنری را نیز به‌صورت مستند حفظ و نگهداری می‌نماید.

اطلاعات موجود در این کلکسیون‌ها می‌تواند از عکس‌های ضروری آثار هنری و موارد چاپی مرتبط، مانند بروشورها و کاتالوگ‌ها، تا برخی از مکاتبات هنرمندان و ضبط‌ اجراهای زنده در صورتی که اثر مبتنی بر اجرا باشد، متغیر باشد. اما مطمئناً در این بین می‌تواند هر چیزی را ارائه دهد، از جلمه گالری اصلی و سوابق اداری، سوابق خرید و فروش، نقشه‌های مرتبط، کتاب‌های طراحی و سایر موارد.

با چنین دامنه وسیعی از اسناد و اطلاعات، آرشیو آثار هنری می‌تواند به‌طور کلی یک پیشینه مفهومی مهم را تحقق بخشد. بنابراین، آرشیو آثار هنری برای کلیت هنر و بازار هنر بسیار ارزشمند است. اما «ارزش» در این زمینه دقیقاً به چه معناست؟

چرا آرشیو آثار هنری بسیار ارزشمند هستند؟

ارزش پولی آرشیو آثار هنری، انگیزهٔ اولیه برای ایجاد آن‌ها نیست، اما مطمئناً این آرشیوها از نظر ارزش مالی پتانسیل بالایی دارند، به‌ویژه برای آن دسته از آرشیوهای هنرمندان، صاحبان گالری‌ها و یا مؤسسات موفق هنری تجاری که از محتوای آرشیوی گسترده‌ای برخوردارند. با‌این‌حال، ارزش تاریخی آنها هنوز قابل توجه است، زیرا یک آرشیو می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد هر اثر هنری در اختیار ما بگذارد که بدون این اطلاعات قادر به درک این آثار نخواهیم بود. در این رابطه، اطلاعات جمع‌آوری‌شده در یک آرشیو آثار هنری ممکن است به همان اندازه ارزشمند باشد، زیرا قابلیت آن را دارد که کل فرآیند خلاقیت را مستند و پشتیبانی نماید و به‌طور قابل توجهی می‌تواند به درک بهتر اثر هنری و شناخت بهتر هنرمند کمک نماید.

با کمک یک آرشیو آثار هنری می توان به موارد زیر پی برد:

  • اثر هنری مبتنی بر چه ایده‌ای است.
  • الهام و تأثیر آن از کجا نشأت می‌گیرد.
  • فرایند کار هنری یک هنرمند در پشت صحنه به چه صورت است.

به عبارتی دیگر، یک آرشیو می‌تواند داستان دیگری را در مورد خود اثر هنری ارائه نماید، در حالی که بخشی از آن است. همچنین یک موجودیت متفاوت و مستقل از اثر هنری است که خلقت و زمینه هنری آن مستند است.

چرا آرشیوهای هنری تا این اندازه محبوب شده‌اند؟

آرشیوها ممکن است موضوع و گرایش کاملاً جدیدی در هنر معاصر نباشند، اما در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. کلکسیون‌ها و بایگانی‌هایی که هم توسط هنرمندان و هم کلکسیونرها جمع‌آوری و مدیریت می‌شوند، در صحنهٔ دنیای هنر ظاهر شده و در کلکسیون موزه‌ها نمایش داده می‌شوند.

یکی از اولین کلکسیونرها Julie Ault بود. او یک هنرمند، نویسنده و یکی از اعضای مؤسس گروه مشترک نیویورک موسوم به Material بود. نمایشگاه مجموعه آثار هنری شخصی او در دهه ۸۰ و ۹۰ در سال ۲۰۱۳ دریچه جدیدی در این عرصه باز نمود. در سال ۲۰۱۴، موزهٔ شهر نیویورک شروع به نمایش مجموعهٔ هنری گرافیتی مارتین ونگ کرد و نمایشگاه‌های دوسالانه‌ زیادی در سال‌های اخیر آرشیو آثار هنری را به نمایش گذاشته‌اند. همانطور که به‌نظر می‌رسد، امروزه بایگانی‌ها طیف وسیعی از هنرهای معاصر را دربرمی‌گیرند. اخیراً بایگانی به جمع‌آوری مطالب آرشیوی واقعی ختم نمی‌شود، بلکه بسیاری از هنرمندان از آنها به عنوان موضوعی برای کار خود استفاده می‌کنند، یا حتی در برخی موارد، با استفاده از آنها مطالب جدیدی برای آرشیو ابداع می‌نمایند.

امروزه در کنار نمونه‌های دیگر این ژانر، شاهد اسناد تاریخی، بناهای تاریخی و آرشیوهای تخیلی هستیم. آرشیوها در حال پیشرفت هستند و محیط مدرن و فناوری مدرن، عملکرد و نقشی اساسی در اجرای این فرآیند دارند.

نقش اینترنت در بایگانی کردن آثار هنری چیست؟

اینترنت گنجینه‌ای نامحدود از اطلاعاتی است که ما در اختیار داریم که ایجاد آرشیو و جمع‌‌آوری آثار هنری را بسیار آسان نموده است. حتی یک کلکسیونر آماتور هم اگر بداند کجا و چگونه جستجو نماید، می‌تواند از اینترنت به بهترین نحو استفاده نماید. اطلاعات فراوانی برای جستجو وجود دارد که از طریق جستجو در گوگل و با استفاده از ویژگی نمای خیابان در هنگام جستجو، می‌توان اطلاعاتی از بایگانی‌های دانشگاهی، موزه‌های هنری بزرگ، دانشگاه‌های تحقیقاتی و مؤسسات دولتی گردآوری نمود.

این پیشرفت نباید تعجب‌آور باشد، هنرمندان می‌توانند از آزادی اینترنت و قابلیت‌های بایگانی آسان برای ایجاد مجموعه‌ای از آثار هنری و اطلاعات مرتبط با خود استفاده نمایند. در آینده، می‌توانیم انتظار نقش گسترده‌تری از ارتباط داده‌های دیجیتالی قابل دسترس در زمینه افزایش محبوبیت بایگانی آثار هنری داشته باشیم.

جلب توجه هنرمندان کمتر شناخته شده از طریق آرشیو

از منظر عموم مردم و مزایای آرشیو نمودن آثار هنری، نقش اینترنت و دیجیتالی کردن اطلاعات هنری می تواند بیش از هر زمان دیگری برای دنیای هنر مهم و ضروری باشد. در بسیاری از موارد بستگی به نحؤه استفاده ما از آنها دارد. اخیراً تلاش‌هایی برای جلب توجه هنرمندان ناشناس از طریق آرشیوها صورت گرفته است که اساساً زمینه را برای بازار هنر و دسترسی آسان عموم مردم به دنیای هنر فراهم می نماید. این تلاش‌ها شامل یافتن اطلاعات مرتبط در مورد هنرمندانی است که محققان یا گالری‌های هنری تجاری هیچ فرصتی برای کسب اطلاعات در مورد آنها نداشته‌اند، همچنین شامل رونویسی از آثار هنری در قالب دیجیتال و ایجاد کلکسیون‌هایی است که یافتن آنها و تحقیق برای اطلاع رسانی مطلوب از کار هنری این هنرمندان را تسهیل می‌نماید.

این امر بویژه زمانی که به هویت‌بخشی و معنا دادن به زندگی زنان هنرمند کمتر شناخته‌شده‌ای می‌پردازد که به‌طور ناعادلانه‌ای در تاریخ هنر فراموش شده‌اند، بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از آنها در حال یافتن مسیر فعالیت هنری خود از طریق پروژه تحقیق گروهی در تاریخچه زنان بنیاد اسمیتسونیان در آرشیو هنر آمریکا هستند.

هنرمندان زن برجسته در آرشیو بنیاد اسمیتسونیان

یکی از اهداف پروژه مهم آرشیو هنری مرکز آوانگاری اسمیتسونیان، برجسته نمودن زنان هنرمند منتخب گذشته می‌باشد. آنها با سسیلیا بو، نقاش امپرسیونیست که اولین پرتره تدی روزولت را به عنوان رئیس جمهور کشید، شروع کردند. او در زمان خود یک پرتره نگار مشهور بود، اما زمان و توجه عمده او به برخی از معاصرانش او را به سمت گمنامی سوق داد.

ارزش واقعی پروژه‌هایی مانند پروژه اسمیتسونیان دقیقاً در توانایی آنها برای کشف جواهرات پنهان یا فراموش شده گذشته هنری ما نهفته است. این امری بسیار حیاتی است که با انتشار آرشیوهایی که به هنردوستان و مورخان کمک می کند پیشینه و زندگی هنرمند و دنیای معاصر خود را بشناسند، از کانون توجهی که هر ماه به زنان هنرمند معطوف می‌شود، استقبال شود. برخی از زنان هنرمندی که اسمیتسونیان آنها را معرفی می‌نماید عبارتند از: یک مجسمه‌ساز به نام آنا کلمن لاد (Anna Coleman Ladd) و یادداشت‌های روزانه‌اش، نقاشانی مانند آلما توماس (Alma Thomas) و مارسیا مارکوس (Marcia Marcus)، و در نهایت یک منتقد هنری و فمینیست برجسته بنام لوسی لیپارد (Lucy Lippard).

منبع: آرت‌دکس

مطالب مشابه